divendres, de juliol 10, 2009

fissures equipades...no gràcies!

Una petita paret verge i desconeguda.
L’escassa alçada, fa que sigui un objectiu menor i massa temps posposat.
Al final li passo el mapa del tresor al col.lega fanàtic, que no perd temps per encetar el botí...però uns altres pirates han arribat abans i van desembarcar l’artilleria pesada....
La visó es desagradable: l’excel.lent fissura, motiu principal de la paret està paraboltada de dalt a baix!
Pirates verticals:
Una fissura que ratlla tota una possible via mola deixar-la desequipada. Si no et va el rotllo de l’autoprotecció, munta-li un R a dalt de tot i fes-li els top ropes que vulguis però deixeu lloc a l’estil “net”... les futures generacions t’ho agrairan.




un exemple: “Afluixa maduixa”, 6c, a El Casot.
Un sector 100% esportiu on han deixat amb molt bon criteri aquesta bona fissura desequipada.

11 comentaris:

Fernando ha dit...

Hi,
Ha de haber de todo, incluso fisuras equipadas con parabolts.

Piju ha dit...

Hola Fernando,

No se...

Estoy hablando de esas fisuras buenas, que van del suelo hasta arriba, que se protegen bien...
me parece una pena parabolarlas, aunque sea en una zona de deportiva...

pero si es en una pared virgen como nuestro caso... pues un crimen!

Xavi ha dit...

Jo estic amb tu, Piju: on es puguin posar uns bons "amics", que s'apartin els expansius!!!

A més, un expansiu és forever, mentre que una fisura vegre té el mèrit de conservar l'autenticitat original.

Què seria, si no, dels escaladors clàssics? On aniriem a escalar? ...i on aprendran a posar catxarrets les noves generacions si tot està cosit?

Anònim ha dit...

hola estic amb tu,pero jo tambe demanaria una miqueta de costa sense urbanitzar perque els nens pugin entendre que les platges son llocs naturals,i no asfalt ,urbanitzacions,campings etc i etc.pensa que els parabolts els possen uns que no son urbanitzadors.... en fi ,no se com acabara aixo .salutacions .sergi.(Alella).

Gil Furri ha dit...

cada cas és particular (gran reflexió ) , però jo penso que s´hauria d´intentar entendre a tothom i si un veu que aquella fisura es pot protegir de manera natural seria no posar-hi expansions tot i que cada cas és un mónnnnnnnnn ( he llegit el post de taghia atentament i me´n puc fer una idea del que significa fer les vies que vàreu fer en 8 dies , a mi m´an de portar a l´UVI )
Salut i bones escalades

Fernando ha dit...

Es que pienso que ha de haber de todo. Puede haber vías de clásica de 25 metros y deportiva de 300.
Creo que, salvo alguna consideración posterior a estudiar, la primera apertura es la que manada. Si se abre en clásica y consta reseñada o indicada como tal, pues se ha mantener así.
Tampoco creo que los cacharros sean tan "inocuos"; a costa de meter piezas la roca tambien se degrada poco a poco y nada es como al principio; no quiere decir que con un fijo no se degrade. Toda modalidad tiene sus inconvenientes y sus ventajas.
Discusiones eternas

K. ha dit...

La reflexió que haces, Piju, está bien, pero pienso que no es nuestra sino del primer aperturista.

Él fué el que tuvo que pensar qué hacer (to bolt or not to bolt) y decidió eso en base a sus principios y ética.

Hecha la faena, para bien o para mal, hay un principio que casi todo el mundo acepta como superior y es "que el que abre la via es quien decide".

Hay castañas francamente peores que una fisura equipada con bolts y nadie se plantea quitarlo todo y volver a abrir la via de una mejor forma.

Creo que con el tema de los bolts se es bastante más "duro" que con otras muchísimas chapuzas que se hacen en las vias.

Vease Escanyapobres o el Pilar del Segre. Una buena via con bolts se desequipa pero una castaña horrenda solo por no tener bolts, se respeta.

Pienso que algo de discriminación sí que hay. ;)

Pero también lo encuentro normal, porque la mayoría quiere bolts y están dejando sin terreno de juego a la minoría que no los quieren ver...

Al final es una cuestión de espacio vital.

Piju ha dit...

Hola K.,

Gracias por el comentario, como dices, ese es el motivo del post, hacer reflexionar (anque el caso presentado es real): las fisuras aunque tengan un solo un largo de cuerda, no es motivo único y exclusivo para equiparlas siempre por arriba.

Una vez esta equipada, no hay mas remedio que respetarlo (aunque a la inversa no sucede o mismo y son muchas la fisuras abiertas por abajo que posteriormente se han equipado y como la mayoría manda, pues así se han quedado...)

Sobre la Escanyapobres y la Hanuman del Pilar del Segre, entiendo es un tema aparte a este post:
son equipamientos en pared que no se han respetado, pero no pueden meterse de ninguna manera en el mismo saco: Una pisava vias y la otra no. Una estava en Montrebei y la otra en Vilanova de Meià...
Mi opinión de la Escanyapobres quedó reflejada en la roca con la re-obertura y por escrito en un comentario en el post correspondiente. Sobre la Hanuman no encuentro ni un solo motivo que justificase su desequipamiento.

Piju ha dit...

Gracias Fernando, espero que tengas razón, que haya de todo, y para muchos años de escalada.

Xavi, Nyasquetes i Cia., teniu raó, qui no ho ha provat no sap lo autèntic que es.

Mingo ha dit...

Sempre igual gent que diu que ha d'haver de tot. Abans aquests problemes no els teniem. Una fissura estava clar, que alli és on anirien les assegurances, claus, empotradors, el que fos a ningú li passava pel cap, fotre expansions al costat. Potser ja soc gran però aquestes coses mai les entendré, trobar un savinot bonissim i al costat un bolt, o una fissura bona i expansions, collons que els friends costen poc de posar, si fotessiu claus encara podria entendre, la mandra de portar claus i martell.
En fi hi ha moltes coses que no podré entendre mai.

falcó ha dit...

fisures netes! Començant per la Santacana a la Mòmia o la Dejabú. Ha arribat el moment de la llibertat total: la mateixa llibertat que tenen alguns per posar l'han de tenir uns altres per treure. No passa res! No és qüestió de raó sinó de llibertat.